Alle Sales Opleidingen van de Sales Leadership Academy kunnen leiden tot Internationale SMEI Sales Certificering (Registertitels CSE® en SCPS™ voor Sales Managers en (Senior) Accountmanagers). Wij vinden het belangrijk dat je als Sales Professional kan aantonen dat je je vak beheerst, zodat je je kan onderscheiden en de erkenning krijgt die hoort bij jouw competenties.
Net als in andere vakgebieden, zoals accountancy, gezondheidszorg en advocatuur, mag je van iemand die zich Sales Professional, Sales Manager of (Senior) Accountmanager noemt verwachten dat hij of zij aantoonbaar beschikt over een opleiding, kennis, ervaring en ethische standaarden om zijn of haar vak op professionele wijze uit te voeren. Maar hoe toon je nu aan dat je een échte professional bent?
Eerder schreef Ben Mastboom al een artikel over de verschillende argumenten die sales gebruiken om aan te tonen dat ze ook daadwerkelijk een Sales Professional zijn en hoe Sales Certificering eindelijk een manier is om het werkelijke kaf van het koren te scheiden:
In Nederland heb je nu 2 mogelijkheden:
Wij vinden onafhankelijke erkenning belangrijk. Bij de keuze van Sales Certificering zijn er verschillende criteria die een rol kunnen spelen. Wij denken dat de waarde van de internationale SMEI Sales Certificeringen groter is dan de SMA Sales Certificering om de volgende 3 redenen:
's werelds grootste Sales en Marketing Associatie
Je bent onderscheidend richting klanten, werkgevers, recruiters, etc.
Je beheerst aantoonbaar je vak.
Je krijgt erkenning voor je competenties.
Je zekert je toekomst.
Met je vakkennis kan je sneller, gemakkelijker en succesvoller prestaties neerzetten.
Voor veel bedrijven is het belangrijkste bedrijfsproces; ‘het vinden, binden en verder ontwikkelen van klanten’. ‘Buying teams’ worden steeds professioneler en dit vraagt dus automatisch om een toenemende professionaliteit van ‘sales teams’. Het sales proces kan dus steeds minder overgelaten worden aan mensen die zeggen dat ze professional zijn, maar op de vraag ‘Waar blijkt dit dan uit?’, geen bevredigend antwoord hebben.
Kwaliteit van handelen van sales forces ontwikkelt zich in rap tempo naar een hoger niveau. Wil jouw organisatie de concurrentie voorblijven en zich aantoonbaar professioneel kunnen presenteren aan klanten en andere ‘stakeholders’, dan is Sales Certificering in de komende jaren onoverkomelijk.
Verantwoordelijkheid, discipline en ambitie zijn steeds meer kernaspecten waar je het als werkgever van moet hebben bij je sales mensen. Als werkgever ga je de ‘oorlog’ niet meer winnen met mensen die afwachten totdat ze weer eens een sales training op een zilver dienblaadje krijgen aangeboden. Het behouden van een Sales Certificering c.q. Sales Registertitel vraagt om verantwoordelijkheid & discipline om jezelf te blijven ontwikkelen. Professionals met een Sales Registertitel krijgen dan ook als vanzelfsprekend de voorkeur. Daarnaast vraagt succes om ambitie om bij de beste te horen. Accountmanagers en Sales Managers die niet bij de middenmoot willen horen gaan vaak voor een Sales Registertitel. Logisch dat ze bij werkgevers alleen al om die reden, een streepje voor hebben.
Bekijk hier het demografisch overzicht van mensen die succesvol hun Sales Certificering hebben behaald.